İL MÜDÜRÜMÜZ TRT'ye KONUK OLDU
03 Ekim 2024Ticaret İl Müdürümüz “TRT Erzurum” radyosuna konuk oldu. Tunceli Ticaret İl Müdürü Kayahan TOPAL, TRT Erzurum radyosu tarafından hazırlanan bölge gündemi programına telefonla bağlanarak geçtiğimiz hafta kutlanan Ahilik Haftası ve Ticaret il Müdürlüğü tarafından yürütülen çalışmalar hakkında program sunucusu Alkın TOLGA’ ya ve dinleyenlere bilgiler verdi.
AHİLİK EDEP VE ÇALIŞMAKTIR
37. Ahilik Haftası kapsamında yapılan etkinlikler hakkında dinleyenlere bilgiler veren Tunceli Ticaret İl Müdürü Kayahan TOPAL şunları söyledi:” Ticaret Bakanlığımız tarafından bu yıl ki kutlama teması “Ahilik edep ve çalışmaktır” olarak belirlendi. Bu kapsamda aylar öncesinden oluşturulan komisyonumuz Tunceli Valimiz Sn. Bülent TEKBIYIKOĞLU’nun da talimatlarıyla, Ahilik Haftası sadece 1 günde değil de, haftanın 5 iş gününde, 5 program düzenleyerek kutladık. Atatürk anıtına Tunceli Esnaf ve Sanatkarlar Odası Başkanımız ile Ticaret Odası Başkanlarımızla çelenk bırakılması ardından, Tunceli Valimiz. Sn. Bülent TEKBIYIKOĞLU’da heyetimizi makamında kabul ederek haftayla ilgili bilgiler aldılar. Yine Tunceli de Yılın Ahisi Düzgün DUMAN, yılın kalfası ve yılın çırağı ile şehirde yaşayıp çalışmaya devam eden en eski ahilerimiz iş yerlerinde ziyaret edilip 2024 yılı ödülleri kendilerine takdim ettik. İstihdama katkı sunan Ovacık ilçemizde ki Kadın Kooperatifi üyelerimizi de bu kapsam da unutmadık ve kendilerini Şube Müdürümüz Kadriye ÇILĞIN hanımefendiyle kadın çalışanlarımız Ahilik Haftası kapsamında ilçede ziyaret ettiler, kendileriyle istişarelerde bulundular. Hafta içerisindeki en önemli etkinliğimiz Tunceli Anadolu Lisemizde meslek lisesi öğrencileri ve ilimiz protokolünün katılımıyla gerçekleşti. Burada “Tecrübe Konuşuyor, Ahiler Öğrencilerle Buluşuyor” etkinliğini düzenledik. Geleceğin ahi adayı öğrencilerimizle 2024 yılı ahilerimiz tecrübelerini paylaşırken, Munzur Üniversitesinden Doç. Dr. Mustafa KIZILKOCA yönetimindeki tiyatro ekibimiz de ahilik geleneğine dair tiyatro oyunuyla, meslek lisesi öğrencilerine sanatsal bir mesaj verdiler. Yine teknoloji ve iletişim imkanlarının en üst düzeyde olduğu günümüzde, özellikle toplumun her kesiminden insana ulaşabilmek adına Ticaret İl Müdürlüğümüzce, Tunceli Valiliğimizin destekleriyle Ahilik Haftası kısa metrajlı filmimiz, Valiliğimizin resmi sosyal medya hesapları başta olmak üzere şehrin yöneticileri tarafından paylaşıldı ve bu sayede geniş kitlelere ulaşıldı. Ahilik Haftamızda son etkinliğimiz de Ticaret İl Müdürlüğü olarak birlikte denetimler gerçekleştirdiğimiz paydaş kurumlarımızın ziyareti oldu. Emniyet Müdürlüğü ile Tarım ve Orman İl Müdürlüğümüz, yine bunun yanında Tunceli Esnaf ve Sanatkarlar Odası Başkanlığıyla, Tunceli Ticaret Odası Başkanlarımızı ziyaret edip haftalarını tebrik ettik.” dedi
TÜKETİCİ HAKEM HEYETİNE BAŞVURUDA BULUNURKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Ticaret İl Müdürlükleri tarafından yürütülen diğer çalışmalar hakkında da TRT dinleyenlerine bilgiler veren Ticaret İl Müdürümüz Kayahan TOPAL Tüketici hakem heyetine yapılan başvurular ve bu başvurularda nelere dikkat edilmesi konusunda da şunları söyledi:” Tüketici Hakem Heyetleri sadece bizlerden değil bir komisyon oluşturularak karar verilen bir heyettir, aynı zamanda raportörlerimiz, Tüketici Koruma Derneğinden bir temsilcimiz, ilgili Belediye Başkanlığından bir temsilcimiz, Baro Başkanlığından bir temsilcimiz ve Ticaret Odasından bir temsilcimiz bulunuyor yani gerçekten de sadece Ticaret İl Müdürlüğü bünyesinde değil farklı kurum ve kuruluşlardan toplumu ilgilendiren yerlerden temsilcilerin olduğu bir heyet toplanıyor, artık başvurular çok kolay İldeki hakem heyetine gitmeniz gerekmiyor E devlet üzerinden başvuru yapmanız gerekiyor, burada çok önemli bir noktaya değinmek istiyorum biz tüketicilerimizin lehine karar vermek ve mağdur olmamalarını istiyoruz ama tüketicilerimizin en büyük yapmış olduğu hatalardan biri başvuru yaparken ilgili evrakı sisteme yüklemiyorlar sadece şikayetlerini yazıyorlar örneğin,” şu ayakkabıyı şuradan aldım garanti devam ediyordu ama firma değiştirmedi yazıp bize gönderiyorlar” buna başvuruyu yaparken faturayı eklesinler garanti belgesi yerine geçiyor zaten 2 yıllık süreyi geçmiş mi geçmemiş mi 6 aylık kullanım ömrünün ilk aşamada ki süreyi tamamlamış mı tamamlamamış mı ya da internetten alışveriş yaptıysanız 14 (ondört) günlük koşulsuz cayma hakkını kullanıp kullanmadıkları ile ilgili bizler bilgi sahibi oluyoruz. Tüketici Hakem Heyetlerine başvuruları e-devletten yaparken lütfen dinleyicilerimiz sadece şikayetlerini yazmasınlar onları belgelerini ispatlar nitelikteki faturalarını, garanti belgelerini vb. evrakları mutlaka sisteme yüklesinler bizler Tunceli Hakem Heyeti Başkanlığı olarak 2024 yılında 503 karar çıkardık bunlardan 281'i tüketici lehine olurken 208 tanesi tüketicinin aleyhine oldu ve bu aleyhine olması en büyük etkeni inanın belgelerin yüklenmemesi iddiayı ispatlar nitelikte belgelerin sunulmaması nedeniyle tüketicilerimiz haklı olmasına rağmen olumlu sonuç alamadılar genelde perakende sektörü ile ilgili başvurular çok geldi Tunceli de 316 şikayet oldu, abonelik işlemlerinden 57 başvuru, finansal hizmetlerden 44 başvuru, ulaşım eğitim sağlık hizmetlerinden dördüncü sırada 37 başvuru olmuş turizmde 5, diğer hizmetlerde de 12 tane olmuştur. Ortalama bir ay bir buçuk ay içerisinde bizler bu kararı çıkartabiliyoruz Tunceli de hakem heyeti olarak” dedi.
SADECE MARKETLERE DEĞİL YEME İÇME HİZMETİ VEREN İŞLETMELEREDE DENETİM DÜZENLİYORUZ
Ticaret İl Müdürlükleri tarafından yürütülen denetim çalışmaları hakkında da bilgiler veren Tunceli Ticaret İl Müdürü Kayahan TOPAL özellikle vatandaşların yapmış oldukları alışverişlerde kasada farklı reyonda farklı fiyatla karşılaşması durumunda yapılması gerekenler konusunda bilgiler vererek şunları söyledi;” Sadece market değil yeme içme hizmet veren işletmelerde de yaşanan sorunlar ve yapılması gerekenler hakkında TRT dinleyenlerine bilgiler veren Kayahan TOPAL şunları söyledi: “ Malumunuz üzere son dönemde vatandaşlarımızın fahiş fiyatlardan mağdur olmaması ve benzeri sorunları yaşamaması adına Ticaret Bakanımız Prof. Dr. Sn. Ömer BOLAT’ın talimatlarıyla , 81 il merkezi ve ilçelerimizde yoğun bir şeklide Ticaret İl Müdürlükleri olarak denetimler gerçekleştiriyoruz. Bu denetimlerimiz sadece şehir merkezinde değil, Tunceli’nin biraz daha turistik bir şehir olması hasebiyle, tüm ilçelerimizde oluyor ve şehrimizin tüm ilçelerini mutlaka kontrol altında tutmaya azami hassasiyet gösteriyoruz. Bu kapsamda sadece 2024 yılının başından bu yana, Tunceli de gerçekleştirilen denetimlerimizde 1193 iş yerinden 5491 ürünü inceleyip, kurallara uymadığını tespit ettiğimiz 15 firmaya 57.200 TL idari yaptırım, yani halk tabiriyle para cezası uygulamış durumdayız. Son dönemde vatandaşlarımızın çoğu marketlerde vb. alışveriş yerlerinde kasada başka fiyat, reyonlarda farklı fiyatlarla karşılaştıklarından yakınıyorlar, nitekim de bu durum son dönemde aslında sık karşılaşılan bir hal aldı. Peki ne yapmak gerekiyor? Olması gereken nedir? hemen onu sizlerle paylaşayım. Öncelikli hani bir söz vardır, “Müşteri her zaman haklıdır” diye, gerçekten de, müşteri bu durumlarda her zaman düşük olan fiyattan ürünü alma hakkına sahiptir.” Etiketi değiştirmeyi unutmuşuz, fiyat güncellendi” vb hiçbir açıklama müşterinin haklılığının önüne geçemez. İlgili firma müşterinin uyarısına rağmen bu ürünü yüksek fiyattan satmaya devam ediyorsa alışveriş sonrası ilgili fişi kasiyerden alıp reyondaki fiyatın da fotoğrafını çekmesi durumunda bizlere başvurmasıyla, Ticaret İl Müdürlüğü olarak bizler ivedi bir şekilde resmi işlem başlatıyor ve vatandaşın mağduriyetini giderip, firmaya para cezası uyguluyoruz. Bu durum sadece marketler de karşılaştığımız bir durum değil aslında lokanta, restoran ve kafelerde de yüksek fiyat alındığı şikayetleri de zaman zaman karşımıza çıkıyor. Bilindiği üzere 1 Ocak 2024 tarihi itibari ile Ticaret Bakanlığımızca yeme içme hizmeti sunan işletmelerin giriş çıkışlarında, ürünlerin fiyatının okunur ve gözle kolayca görünür bir yere asılma zorunluluğu var. Bununla birlikte masalara da güncel fiyatların olduğu menü koyulması gerekiyor. Dinleyicilerimizden ricamız yemeğinizi yediniz, hesap öderken lütfen borcumuz ne kadar deyip ödeme yapmayın, ne yediğinizi ve ne kadar ödediğinizi size gösteren adisyon fişini de mutlaka firmadan isteyip kontrol edin. Fiyatların yanlış olduğunu düşündüğünüz zaman bu belge sizin haklı olduğunuzu ispatlamış oluyor ve bizlerde bu noktada sizlerin mağduriyetini kolaylıkla giderebiliyor, firmaya da idari yaptırım uygulayabiliyoruz.” dedi.
SAYIN CUMHURBAŞKANIMIZA VE SAYIN BAKANIMIZA TEŞEKKÜR EDİYORUZ
İl Müdürümüz Kayahan TOPAL, programın sonunda desteklerinden dolayı başta Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip ERDOĞAN olmak üzere Ticaret Bakanımız Prof. Dr. Sayın Ömer BOLAT ve Tunceli Valimiz Sayın Bülent TEKBIYIKOĞLU’na teşekkür ediyorum diyerek şunları söyledi: “Alkın Bey bizlere bu fırsatı tanıdığınız için başta sizlere, sizlerin şahsında “TRT Erzurum” Radyosu’nun kıymetli çalışanlarına ve idarecilerine ve yine vakit ayırıp bizleri dinleyen kıymetli dinleyicilerimize adetten olduğu için değil, yürekten çok teşekkür ediyorum.” dedi.